Illusions
Can you believe your eyes? You may have 20/20 vision, but as Prof. Shapiro shows you may not be seeing what is "really" there.
Reality?
Part 1 of this five-part series of shorts introduces the world of the visual scientist. Beyond boggling your mind, Prof. Arthur Shapiro explains how and why you see what you see -- and what part of what you see is actually "real", as opposed to how your mind fills in the blanks.
Brightness And Contrast
In part 2 of this five-part series of shorts, Prof. Arthur Shapiro takes us through visual illusions that show how our brain processes retinal impressions from light and dark. Watch as things "move" while they are standing still. It will be hard to believe your eyes after watching this program!
In part 3 of the five-part series, Prof. Shapiro shows us that the brain is challenged to process some stimuli from the eyes and sometimes "guesses" what you are seeing. Join him as he takes us through visual perception challenges like the "Curveball Illusion". Has he thrown you for a loop yet?
Artists like M.C. Escher played with our visual perception in their art. In this 4th installment of the series, Prof. Arthur Shapiro returns to the classic visual illusions that show us that what we see is not exactly in plain sight.
In the final short program of the series, Prof. Shapiro offers us more challenging questions about the way we see as he shows us how light that hits the retina is interpreted by the brain. Can you see something before you know what you are looking at? Check out these illusions and find out!
Professor Shapiro shows us how some images can prompt two, or even three, equally valid interpretations. Rather than settling on one interpretation, our brains tend to switch among all of them—leading to some baffling and astonishing visual experiences.