Jay has grown children, grandchildren, and a gorgeous young wife who has a pre-teen son of her own. All together they must try to bridge generational, cultural and social gaps.
Phil is distracted by a hot neighbour when he's supposed to be looking after his son, Mitchell and Cameron take Lily to their Mummy and Me class, and it's father and son time for Manny and Jay.
Jay reluctantly takes Phil on a model-airplane excursion, and Gloria goes shopping with Alex. Meanwhile, Claire and Manny get to know one another as siblings.
Claire and Mitchell's mother, Dede, pays a surprise visit, wanting to make up for the trouble she caused at Jay and Gloria's wedding. No-one is eager to see her.
It's a day of firsts: Mitch and Cam flap when Lily gets her first bump on the head, and it's the first day of term for the Dunphy brood.
Tension simmers between Claire and Gloria following an incident at school involving Luke and Manny. However, things escalate when accusations and insults are thrown.