The world's leading deception researcher, Dr. Cal Lightman, studies facial expression, body language and tone of voice to determine when a person is lying and why, which helps law enforcement and government agencies uncover the truth. But his skills also make it easier for him to deceive others.
The son of devout Jehovah's Witnesses is accused of killing his teacher after being caught fleeing the scene of her murder; the Democratic National Committee hires the team to investigate a second case.
The team tries to prevent the assassination of a South Korean ambassador at a state wedding; Lightman reveals family secrets and lies while trying to identify the assassin.
Torres and Lightman question a former gang leader who claims to be rehabilitated; Loker and Foster look into the death of a firefighter who was killed in the line of duty.
Foster and Lightman investigate the disappearance of a girl who might have been murdered; Loker and Torres try to determine whether a peace activist's best-selling memoir is true.