Ninth Floor
It started quietly when a group of Caribbean students, strangers in a cold new land, began to suspect their professor of racism. It ended in the most explosive student uprising Canada had ever known. Over four decades later, Ninth Floor reopens the file on the infamous Sir George Williams Riot – a watershed moment in Canadian race relations and one of the most contested episodes in the nation’s history. Making a compassionate and audacious foray into non-fiction, writer and director Mina Shum locates the protagonists in clandestine locations throughout Trinidad and Montreal, the wintry city where it all went down. In a cinematic gesture of reckoning and redemption, she listens as they set the record straight — and lay their burden down. Can we make peace with the past? What lessons have we learned? What really happened up there on the 9th floor?