Pain vs Reward
With competition pushing downhill mountain biking forward at lightning speed, the risks riders face are also changing. Take a look at common injuries and how the pros deal with the harshest slams.
Foot and knee injuries
The abuse DH mountain bikers' bodies take is enough to make anyone question their sanity. Their feet and knees, especially, take a beating, but training and science help with recovery.
When a mountain biker falls, the arms and hands are the first line of defence in cushioning the body from impact. For a pro rider, that can mean the difficult choice to end a season early.
For a downhill mountain biker, protection is a balancing act – too much can hamper performance, but too little can mean injury. An athlete's torso is very vulnerable, but difficult to protect.