Roots: The Complete Miniseries
Kunta Kinte, born in the Gambia, West Africa, is kidnapped by invading foreigners while on the way back from his ritual manhood training and transferred to a ship bound for America.
After a harrowing three-month crossing, Kunta is put up for auction; he goes to the Reynolds plantation in Spotsylvania, Va., where he is befriended by the American-born Fiddler.
In 1776, still driven by his memories as a Mandinka warrior, Kunta, now renamed Toby, escapes; he is recaptured and crippled but family cook Bell sets out to raise his downcast spirits.
In 1780, Kunta happily marries Bell but sadly his long-time friend Fiddler dies; Kunta wants to attempt escape again with Bell, but the birth of a daughter named Kizzy changes his mind.