In wealthy Neptune, California, the rich and the powerful own the town. Unfortunately for them, Veronica Mars, a smart, fearless apprentice private investigator, is dedicated to solving the town's toughest mysteries and uncovering its secrets. During the day, Veronica studies hard, but by night, she helps her dad with his P.I. business.
With only a commonplace name, an old address and dim memories as leads, Veronica and Wallace attempt to help classmate Justin Smith (BOBBY EDNER) find his father, who disappeared 10 years earlier. Meanwhile, as Veronica experiences some complicated feelings towards ex-boyfriend Duncan and new romantic interest Troy (recurring guest star AARON ASHMORE), guidance counselor Rebecca James (PAULA MARSHALL) calls Keith to the school to discuss the recent, dramatic changes in his daughter's life. Later, Duncan struggles with ways to cope with his sister's death as the anniversary of her murder approaches.
In an effort to help Wallace's new friend, Georgia (KYLA PRATT), who was duped out of her money in an Internet scheme, Veronica must outwit a group of computer, thugs, known as the Silicon Mafia. Meanwhile, Keith makes Veronica introduce him to her new boyfriend, Troy (recurring guest star AARON ASHMORE), before allowing her to go to the homecoming dance with him. Later, Logan helps Duncan edit together a memorial video for a school dedication ceremony marking the one-year anniversary of Lilly's death.
Veronica tries to help her new boyfriend, Troy (recurring guest star AARON ASHMORE), find his father's stolen car and turns to Weevil for assistance. But the situation becomes dangerous when she discovers that Logan and Troy's buddy might have left more than a piñata in the car after their night in Tijuana. While Keith has accepted that his wife is gone and begins dating school guidance counselor Rebecca James (recurring guest star PAULA MARSHALL), Veronica continues to secretly investigate her mother's whereabouts, leading her to stumble on a secret her mom was keeping.