Nadat zijn vrouw vermoord is, krijgt de briljante detective Adrian Monk last van smetvrees, hoogtevrees en sociale angststoornissen. Dit belet zijn werk als politie-agent, maar vergroot wel zijn inzicht in de moordzaken waarbij hij assisteert.
Monk onderzoekt een moord op een vrouw waarbij een voormalige hoofdcommissaris en een helderziende zijn betrokken.