Det krever et team for å svare på det kjente spørsmålet: «911, hva har skjedd?» Etterforsker Athena Grant (Angela Bassett) jobber i politistyrken med saker som krever den snarrådige tenkingen og ekspertisen hennes, samtidig som hun prøver å sjonglere sitt eget familiedrama. Bobby Nash (Peter Krause) og brannmannskapet hans hjelper til med å utføre de modige redningsaksjonene som ofte følger med de livstruende situasjonene. Abby Clark (Connie Britton) bruker dagen på å svare nødanrop på operasjonsstasjonen, men hun vil hele tiden vite hva som skjer etter at hun har sendt hjelp. Ikke gå glipp av den intense og emosjonelle introduksjonen av teamet.
Let Go
En kveld i en fornøyelsespark blir dødelig når det er teknisk feil på en berg-og-dal-bane og liv henger i luften. Abby er lettet etter at hun får hjelp til å ta seg av moren, og hun tar nølende kontakt med Buck, som sliter med at det å være brannmann handler om «liv eller død». Athena og Hen ankommer et uvanlig innbrudd, og et pars krangel fører til en dramatisk redningsaksjon for Bobby.
Bobby og teamet kjører til en nødssituasjon på en barnebursdag som fører til at liv henger i tynn en tråd. Mannskapet hopper i det etter at en av deres egne involveres i en ødeleggende ulykke. Athena prøver å takle en tragedie som påvirker henne. Abby konfronteres med et livsendrende valg for moren sin og kommer nærmere Buck.
Etter en dødelig flyulykke kjører Bobby og teamet for å hjelpe de overlevende, mens Athena takler panikk og kaos på flyplassen. Bobby konfronterer demonene sine fra fortiden. Athena er ute etter hevn mot en gruppe tenåringsmobbere, og Abby leverer en viktig beskjed fra et nødanrop.
Mannskapet kjører til en nødssituasjon etter en katastrofe inntreffer i et indisk bryllup. Abby får hjelp av Buck til å finne moren sin, og hun og Athena treffes for første gang ansikt til ansikt. Bobby har vanskeligheter med å konfrontere fortiden sin, og Hen sliter med å ta riktig valg.
På valentinsdagen slår et overraskelsesfrieri feil og får farlige konsekvenser. Athena forsøker å hjelpe en desperat kvinne og blir utilsiktet med i klubben Ensomme hjerter. Bobby og Chimney trekker ferievakten og lærer om «kjærlighetsbrudd». Abby og Buck drar på sin første offisielle date.