Englenderne
Det du vil ha, og det du trenger
Eli Whipp, en pensjonert pawnee-speider som ønsker å kreve sin fødselsrett, møter Cornelia Locke, en engelsk kvinne som ønsker én ting: hevn. Skjebnen har bestemt at deres stier skal krysses, og de reiser nordover sammen.
De dødes sti
Eli og Cornelia blir nødt til å ta et valg da de finner to foreldreløse barn. Imens oppdager en engelsk bonde i Powder River at de drektige kyrne hans har blitt drept.
Eli befinner seg i alvorlig fare, og Cornelia må finne ham før det er for sent. I Powder River etterforsker sheriff Marshall et mistenkelig selvmord og drap.
Femten år tidligere er Trafford vitne til en voldelig massakre i USA som utløser en annen tragedie på den andre siden av havet, i England, og dette staker ut kursen for Eli og Cornelias skjebne.
Eli vender kompasset i en ny retning for å bøte for en tidligere urett, og forent i sin søken etter hevn blir båndet mellom ham og Cornelia sterkere. Trafford gjør desperate forberedelser.
Cornelia konfronterer endelig mannen som drepte sønnen hennes, og nye avsløringer kommer frem. Tapt og funnet kjærlighet avgjør en siste konfrontasjon med ugjenkallelige konsekvenser.