Uran: En farlig ressurs
Am. dokumentar i to deler. I Nord-Australia forteller urinnvånerne eldgamle historier om det stedet man kan finne uran. De sier at en stor, skapende ånd hviler under bakken, og at det vil bety en katastrofe om man forstyrrer ånden. Etter Hiroshima brakte uran oss håp om en ny tidsalder. Den samme kraften som ødela byen, skulle temmes som energikilde og brukes i kreftbehandling. Uran er et av klodens mest fascinerende og kontroversielle grunnstoff og har brakt så vel håp og framskritt som ødeleggelse. Det har revolusjonert samfunnet, både innen medisin og krigføring. Fysiker Derek Muller forteller oss historien om uranet. (Uranium: Twisting the Dragon's Tail) (2:2)