S1, A1: Tusen år före Kristus förlorar Saul, Israels förste kung, Guds nåd och därmed även sitt förstånd. Samtidigt, långt borta från palatset, blir den legendariske profeten Samuel varse en begåvad ung herde vid namn David. En av de största berättelserna någonsin tar sin början.