House of David
En herde och kung
Tusen år före Kristus förlorar Saul, Israels förste kung, Guds nåd och därmed även sitt förstånd. Samtidigt, långt borta från palatset, blir den legendariske profeten Samuel varse en begåvad ung herde vid namn David. En av de största berättelserna någonsin tar sin början.
Hovet tvingas ta itu med konsekvenserna av Sauls vansinne, Samuel är på flykt undan en lömsk person och en ondskefull skugga går ihop med en legendarisk allierad i hans plan att erövra Israel. Ute på Betlehems fält har David ett möte som kommer att för alltid förändra historiens gång.
En person vid hovet står inför allvarliga anklagelser, vilket tvingar kungafamiljen att agera. Samuel drabbas av en svår förlust och konfronteras med konsekvenserna av sin profetia. David upptäcker en ny värld där han finner hemligheter, faror, men framför allt kärlek.
Drottning Ahinoam anordnar en fest för att välkomna en viktig grupp gäster i sitt hem. Politiken vid hovet är full av svek, och varje aktör har sitt eget hemliga uppdrag. David lär sig att navigera sitt nya liv och kommer ett steg närmare sitt öde.
Mörka krafter växer sig starkare utanför Sauls rike när Israels fiender frammanar legendariska krigare som länge setts som myter. En relation vid hovet komplicerar hjältarnas liv avsevärt och drottning Ahinoam tvingas vidta drastiska åtgärder för att hjälpa kungen.