S1, A1: Året är 1587 och en ung William Shakespeare lämnar sin lilla hemstad Stratford-upon-Avon för att följa sin dröm: att bli en pjäsförfattare i den farliga och snabbt växande huvudstaden London. Allmänna teatrar är på modet och ger Shakespeare en chans att börja sin karriär på den absoluta botten. Inspirerad av sin "lev fort, dö ung-livsstil" skriver han om en tonårsromans där alla unga dör. Verket får namnet Romeo och Julia. Del 1 av 3.