S1, A1: Seriestart. När matriarken i norr, Brita Nelihanka, går bort i cancer frågar sig alla vad som ska hända med hennes stora markegendomar. Britas son Sameli åker hem till begravningen, där han konfronteras med sin far Rouku och sitt ex Sara.