S1, A1: Kriminalkommissarie Luther återvänder till arbetet efter tjänstledighet på grund av det traumatiska gripandet av seriemördaren Henry Madsen. Hans första fall är mordet på ett underbarns föräldrar. Han inser snabbt vem som bär ansvaret för deras död.