S1, A4: När Peter anländer till en dejt med Felicia så kidnappas hon av forskaren Doctor Octopus, detta för att tvinga hennes mamma att förse honom med pengarna hon lovat att finansiera hans experiment med. Peter minns sedan att han träffade Octopus när hans farbror tog honom till ett vetenskapsläger när han var liten. När han blir förolämpad av J. Jonah Jameson så insisterar Doctor Octopus på att han levererar pengarna, men lurar honom och håller Jonah som en andra gisslan och kräver den dubbla lösensumman. Peter lyckas inte övertyga forskaren om att släppa dem även efter att han levererat pengarna.