Spider-Man
Gangsterbossen som är känd som Kingpin mutar Norman Osborn, chef för Oscorp, för att förstöra Spider-Man. Norman anställer Spencer Smythe, en mästare inom robotik, för att skapa Spider-Slayer-robotar att konfrontera väggklättraren med, detta i utbyte mot tillräckligt med pengar för att Spencer ska kunna köpa sin son Alistair en sväv-rullstol. Dessutom hoppas Daily Bugle-reportern Eddie Brock på att fånga bilder av Spider-Mans nederlag i ett försök att imponera på sin chef, J. Jonah Jameson.
Kingpin erbjuder sig att förse Alistair med pengarna han behöver för att bygga fler av Spencers Spider-Slayer-robotar och hävdar att Spider-Man är ansvarig för sin fars död. Alistair återbygger framgångsrikt Black Widow och skapar en ännu större robot, som han ger namnet "Tarantula". Efter att de två Spider-Slayer-robotarna fångat Spider-Man så använder Alistair sig av honom för att lura till sig J. Jonah Jameson, som han också ser som ansvarig för Spencers död.
När Peter anländer till en dejt med Felicia så kidnappas hon av forskaren Doctor Octopus, detta för att tvinga hennes mamma att förse honom med pengarna hon lovat att finansiera hans experiment med. Peter minns sedan att han träffade Octopus när hans farbror tog honom till ett vetenskapsläger när han var liten. När han blir förolämpad av J. Jonah Jameson så insisterar Doctor Octopus på att han levererar pengarna, men lurar honom och håller Jonah som en andra gisslan och kräver den dubbla lösensumman. Peter lyckas inte övertyga forskaren om att släppa dem även efter att han levererat pengarna.
J. Jonah Jameson får många andra att tro att väggklättraren är en brottsling när Spider-Man tydligen attackerar ett museum. Peter beslutar sig då för att söka efter ledtrådar för att bevisa att dessa rån orsakats av en Spider-Man-imitatör. Till exempel upplöstes inte näten som "Spider-Man" använt efter en timme, som Spider-Mans nät vanligtvis gör. Han samarbetar med detektiven Terry Lee för att leta efter ledtrådar. Peter hittar näten som finns kvar från brottsplatsen och föreslår för Terry att de är falska eftersom Spider-Mans nät skulle ha upplösts tills nu.
Mac Gargan, en oviktig skurk som har slut på tur, gör en överenskommelse med J. Jonah Jameson för att eliminera Spider-Man. Gargan tas till dr Farley Stillwells labb, där han förvandlas till superskurken Scorpion. Detta inspirerat av faktumet att skorpioner är naturliga jägare av spindlar. Spider-Man möter Scorpion i strid men lyckas inte undslippa honom. Men precis när Jameson beordrar Scorpion att demaskera Spider-Man så inser Gargan att förlaget har förvandlat honom till ett monster. Han fortsätter att muteras och förlorar mer och mer av sin mänsklighet. I raseri kidnappar han Jameson.