S1, A1: Den nya skattkartan leder till upptäckten av ett försvunnet fort som ger en bild av en civilisation i kring. Ett heligt altare hittas efter att ha legat gömt i en tempelruin i 1 500 år och berättar om ett legendariskt uppror bland mayafolket. Albert Lin besöker mayavärldens mest avlägsna djungelhörn, där toppmodern laserteknik hjälper till att avslöja ett bortglömt krig.