S1, A4: Orvilles besättning stöter på en enorm farkost som driver omkring i rymden och riskerar att kollidera med en stjärna. När Ed, dr Claire Finn och Isaac bordar skeppet för att hjälpa dess besättning ändra kurs träffar de på ett gäng dissidenter helt omedvetna om att de bor i ett rymdskepp. Tillbaka i Orville stannar Bortus, Gordon och John kvar och tvingas avvärja en Krill-attack på ett annat unionsrymdskepp.