The Orville
Att jobba med sin exfru är aldrig lätt, men när Ed och Kelly luras av ett hologram föreställande ett skepp i nöd och blir fångar i en kopia av sitt förra hem blir saker och ting konstiga på riktigt. Alara måste ta över kommandot över Orville för första gången och försöka iscensätta en dramatisk räddningsoperation av det före detta paret. Samtidigt får Bortus och Klyden glada men oväntade nyheter.
När Bortus och Klydens avkomma visar sig vara en flicka diskuterar paret huruvida de borde låta utföra en vanlig men kontroversiell operation för att byta könet. Deras beslut skapar en hetsig debatt bland besättningen rörande ingreppets etiska aspekt.
Orvilles besättning stöter på en enorm farkost som driver omkring i rymden och riskerar att kollidera med en stjärna. När Ed, dr Claire Finn och Isaac bordar skeppet för att hjälpa dess besättning ändra kurs träffar de på ett gäng dissidenter helt omedvetna om att de bor i ett rymdskepp. Tillbaka i Orville stannar Bortus, Gordon och John kvar och tvingas avvärja en Krill-attack på ett annat unionsrymdskepp.
När besättningen hjälper ett strandat rymdskepp bjuder de in skeppets attraktiva kapten Pria att bo på Orville medan hennes skepp repareras. Ed blir betuttad i Orvilles nya gäst, men Kelly misstänker att allt inte är som det verkar. Samtidigt försöker Orville lära Isaac konsten att utföra ett practical joke, vilket leder till att Malloy förlorar en tumme.
En Krill-attack på en ny unionskoloni tvingar Orvilles besättning att kliva in i handlingen. Krill-skeppet är mycket starkare än Orville, men kapten Eds strategiska stridsplan leder till seger. Efter anfallet beger sig Ed och Gordon ut på ett farligt hemligt uppdrag med mål att infiltrera en nyligen upptäckt Krill-rymdkapsel i syfte att få tag i Krill-folkets bibel "Anhkana".