Kampen för att växa och föröka sig
S1, A2: Precis som för djuren är växternas existens en kamp för att växa och föröka sig, för att säkerställa sitt genetiska arv. De måste konkurrera för de bästa platserna i dagsljuset eller för att få ut det mesta av de korta årstiderna. Dessutom använder sig vissa växter av vinden som katapult för att föröka sig i skogen.