Växternas kraft
Kampen för att växa och föröka sig
Precis som för djuren är växternas existens en kamp för att växa och föröka sig, för att säkerställa sitt genetiska arv. De måste konkurrera för de bästa platserna i dagsljuset eller för att få ut det mesta av de korta årstiderna. Dessutom använder sig vissa växter av vinden som katapult för att föröka sig i skogen.