S2, A1: Efter mordet på Flaín, greven av León, pekar många ut Ruy som den skyldige. Under tiden tvingas han från Vivar att återvända till Zaragoza, där han dömdes till döden för att ha legat med Amina, emirens dotter. I León får Urraca reda på att Jimena och Ruy är förälskade och smider planer för att kunna utnyttja den informationen.