El Cid
Den sanna historien om Rodrigo Díaz de Vivar, El Cid, från hans enkla början som page vid hovet i León, tills han blev en legend. En skicklig krigare som var hemmastadd både i de muslimska palatsen och kristna borgarna där allianser ingicks, blodsband förseglades genom arrangerade äktenskap och intriger och svek planerades. Ett äkta, överraskande porträtt av Spanien på 1000-talet.
Flaín vill få tag på mannen som störde konspirationen. Rodrigo vet att det var hans barnbarn, så han tänker skicka honom till Vivar. Men Ruy vill inte utlämna kungen åt Flaín, då den enda lösning han ser är att ta livet av greven av León. När det ser ut som att allt kommer börjar hända dyker Navarras trupper upp vid gränsen och förklarar krig mot León.
Ferdinand skickar sin son, Sancho, med en liten armé till Zaragoza för att konfrontera sin bror, Ramiro, kungen av Aragon. Innan han ger sig av med Sancho avslöjar Ruy för kungen att Flaín försökte döda honom. Ferdinand börjar undersöka vem som förrådde honom. Samtidigt lämnar Ruy León ovetande om att Flaín har sänt en lönnmördare med truppen för att döda honom.
Efter mordet på Flaín, greven av León, pekar många ut Ruy som den skyldige. Under tiden tvingas han från Vivar att återvända till Zaragoza, där han dömdes till döden för att ha legat med Amina, emirens dotter. I León får Urraca reda på att Jimena och Ruy är förälskade och smider planer för att kunna utnyttja den informationen.