El Cid PRÖVNINGEN
S1, A2: Flaín vill få tag på mannen som störde konspirationen. Rodrigo vet att det var hans barnbarn, så han tänker skicka honom till Vivar. Men Ruy vill inte utlämna kungen åt Flaín, då den enda lösning han ser är att ta livet av greven av León. När det ser ut som att allt kommer börjar hända dyker Navarras trupper upp vid gränsen och förklarar krig mot León.