Shōgun
I 1600-talets Japan kämpar Lord Yoshii Toranaga för sitt liv när hans fiender i Regentrådet vänder sig mot honom, tills ett mystiskt europeiskt skepp går på grund nära en fiskeby.
Lady Ochiba återvänder till Osaka för att påskynda regenternas kampanj mot Toranaga. I Ajiro testar Toranaga Marikos lojalitet till hans ändamål.