S1, A1: Bear tar med sig Oscarsvinnaren Natalie Portman ner i ravinerna i Escalante-öknen. Längs vägen lär han henne tekniska bergsklättringsfärdigheter, såsom att placera ut ringbultar när man repklättrar, överföra repsystem, samt hur man skapar och tänder en signaleld. Under Dag 2 tar Natalie det hon lärt sig av Bear och försöker omsätta dem i praktiken.