S1, A1: Portal 1 för oss till Shorters barndom, fylld av serietidningar och filmer som leder honom till musiken. Han skriver och spelar med Art Blakey and the Jazz Messengers, spelar in fantastiska solokompositioner för Blue Note Records och går med i Miles Davis Quintet. Shorters skicklighet och verk leder Davis i en ny riktning och inspirerar till titlarna på några av Miles Davis Quintets album.