Wayne Shorter: Zero Gravity
Zero Gravity är en hyllning till jazzlegenden Wayne Shorter, producerad av Brad Pitt och regisserad av Dorsay Alavi. I tre portaler förflyttas tittaren till olika perioder i Shorters liv och får se hur han genom motgångar växte till storhet, krossade jazzens begränsningar och blev en av de mest inflytelserika musikerna och kompositörerna inom amerikansk musik.
Newark Flash i NYC 1933-1971
Portal 1 för oss till Shorters barndom, fylld av serietidningar och filmer som leder honom till musiken. Han skriver och spelar med Art Blakey and the Jazz Messengers, spelar in fantastiska solokompositioner för Blue Note Records och går med i Miles Davis Quintet. Shorters skicklighet och verk leder Davis i en ny riktning och inspirerar till titlarna på några av Miles Davis Quintets album.
Portal 2 utforskar Shorters kamp mot trauma och missbruk. Han upptäcker buddhismen. Han och Joseph Zawinul bildar den populära jazzrockgruppen Weather Report och blir pionjärer inom jazzrockrörelsen. Shorter samarbetar med Milton Nascimentos, Joni Mitchell och Herbie Hancock, vilket gör denna period till den mest kommersiellt framgångsrika i hans karriär.
Zero Gravity 2000 - ∞
I Portal 3 omdefinierar Shorter jazzen och uppmuntrar konstnärlig utforskning för att påverka samhället. Han ser "Zero Gravity" som en frigörelse från genrens begränsningar och förtryckande sociala villkor. I 80-årsåldern nyskapar han med sina kvartett- och orkesterkompositioner och skapar sina mest omfattande verk. Han bevisar att människan bakom instrumentet fortfarande är av yttersta vikt.