Transparent Om jag var en klocka
S3, A8: Boyle Heights, 1958. 12-åriga Mauras kvinnlighet orsakar en konfrontation mellan hennes mamma Rose och hennes morföräldrar, Haim och Yetta. På andra sidan stan hoppar 12-åriga Shelly av skolpjäsen och slutar äta men berättar inte för någon varför. Spola fram till 1966, där 21-åriga Mort och Shelly har en hemlig affär.