S1, A7: Den pensionerade Adams skriver sina memoarer. Tragiskt nog förlorar han dottern Nabby till cancer och frun Abigail i tyfus. Adams berättar de dåliga nyheterna för Jefferson och de gamla vännerna och rivalerna påbörjar en korrespondens som läker gamla sår och varar livet ut. Den fjärde juli 1826, när han fått se sin son John Quincy bli president, dör John Adams vid 90 års ålder - på dagen 50 år efter självständighetsförklaringens undertecknande och samma dag som Jefferson.