S1, A3: Hovet tvingas ta itu med konsekvenserna av Sauls vansinne, Samuel är på flykt undan en lömsk person och en ondskefull skugga går ihop med en legendarisk allierad i hans plan att erövra Israel. Ute på Betlehems fält har David ett möte som kommer att för alltid förändra historiens gång.