S1, A4: En person vid hovet står inför allvarliga anklagelser, vilket tvingar kungafamiljen att agera. Samuel drabbas av en svår förlust och konfronteras med konsekvenserna av sin profetia. David upptäcker en ny värld där han finner hemligheter, faror, men framför allt kärlek.