"7 Days in Entebbe" är inspirerad av verkliga händelser. Året är 1976 och Air France Flight 139 från Tel Aviv till Paris har kapats. Ställda inför terroristernas ultimatum har Israel bara en vecka på sig att gå med på deras krav. Man måste därför fatta det livsviktiga beslutet om man ska förhandla eller om man i stället ska dra igång en väldigt riskfylld och till synes helt omöjlig militär operation för att rädda gisslan. Filmen fokuserar främst på de skakande och livsomvälvande mänskliga upplevelserna bakom den globala krisen.