Kapningen
MZ Rozen är på väg till hamnen när det plötsligt blir kapat av pirater i Indiska oceanen. Ombord finns flera danska sjömän, fartygskocken Mikkel (Pilou Asbæk) och ingenjören Jan (Roland Møller). Båda blir tagna som gisslan i ett cyniskt spel på liv och död. Kravet på en lösensumma på miljontals dollar startar ett psykologiskt drama mellan den danska redaren (Søren Malling) och de somaliska piraterna. En kamp mot klockan för mänskligt liv.