Restaurangägaren Tom Stall (Viggo Mortensen) lever ett lyckligt och stillsamt liv med sin fru (Maria Bello) och två barn i en sömnig småstad i Indiana. Allting förändras över en natt när han i självförsvar skjuter ihjäl två rånare och räddar livet på gästerna. Efteråt hyllas han som hjälte av ortsbefolkningen, men själv är han obekväm med sin nya roll. Mediacirkusen lockar till sig hotfulla främlingar (Ed Harris och William Hurt) som tror att han är någon annan än den han utger sig för. Har männen tagit miste på hans identitet, eller är det Toms förflutna som hunnit ikapp honom?