Alvarez Kelly
Det här är historien om en laglös äventyrare, Alvarez Kelly (William Holden), som blir fångad mitt i inbördeskriget. Utan någon lojalitet till varken nord-, eller sydstaterna, anlitas Kelly för att driva en boskapshjord från Mexiko till den norra armén i Virginia. Längs vägen tillfångatas han dock av sydstatsöversten Tom Rossiter (Richard Widmark) som övertygar honom, genom att skjuta av ett finger, att leverera boskapen till svältande sydstatare i Richmond. På en bro som leder till Richmond attackerar den norra armén och en blodig strid följer i vilken Kelly riskerar sitt eget liv för att rädda en sydstatsofficer. I slutet ligger Kellys öde återigen i händerna på överste Rossiter.