Begärets dunkla mål
Under en tågresa berättar Mathieu Faber för sina medresenärer om sin kärlekshistoria med Conchita Perez. Då han förälskade sig i sin unga husa Conchita drog hon sig undan hans närmanden och flydde. Av ren slump stötte de två senare på varandra i olika europeiska städer. Mathieu lyckades aldrig uppnå det han vill ha av Conchita, alltmedan hon fortsatte att locka honom och ge sig hän med andra män. Ur denna ömsesidiga envishet, som ledde till våld och absurditet, föddes dock subtila och starka band, som förde dem närmare varandra än något annat hade kunnat göra.