Cimarron
En man, ett land och en kärlek! Denna Oscarbelönade bearbetning av Edna Ferbers roman följer två förälskade personers liv, som älskar livet än mer. De vill ta civilisationen till väst och Cimarron 1898. Oklahoma Land Rush. När tusentals blivande bosättare kapplöper för att kunna kräva en tomt blir Yancey Cravat (Richard Dix) lurad på sin gård av Dixie Lee (Estelle Taylor). Utan gården de hoppats på, tar Yancey och frun Sabra (Irene Dunne) över lokaltidningen när redaktören mördas. Tidningen hjälper skapa ordning i laglösheten och Yancey vill hitta nya gränser och äventyr medan Sabra stannar och bygger ett förlagsimperium. Alltid förälskade, ofta isär och avsedda för storhet. Yanceys och Sabras liv är lika stormiga som platsen de valt som sitt hem i denna episka Western-klassiker. Oscars för: Bästa film, Bästa manus, Bästa bearbetning, Bästa scenografi, nomineringar för Bästa regi Bästa manliga huvudroll (Richard Dix) Bästa kvinnliga huvudroll (Irene Dunn) Bästa foto (Edward Cronjager).