Mörkrets riddare, tillsammans med sin nya kumpan Robin, har till sist återtagit Gotham City och låtit en strimma av hopp lysa igenom skuggan mutanternas terrorvälde har kastat över hans stad. Med Batman tillbaka i rampljuset har den enorma mediabevakningen väckt en långt större ondska i Arkham Asylum, Jokern! Deras eviga öde är att vara dödliga fiender och Jokern har en djävulsk plan som kan dra ner Batman till de djupaste nivåerna i galenskapens mörker. Vid horisonten är samtidigt en global katastrof på väg mot Gotham och med den kommer ett bekant ansikte, Stålmannen, även om han den här gången har Batman i sikte. Bevittna den åldrande mörkrets riddare utkämpa ett oförtröttligt krig mot brottsligheten medan han bevisar att mod och vilja sannerligen är tidlösa.