Easy Rider
I den historiska vägfilmen Easy Rider, får vi följa två motorcyklister som hoppat av skolan i deras jakt på frihet medan de åker från Kalifornien till New Orleans. Dagdrivarna Wyatt (Peter Fonda) och Billy (Dennis Hopper) möts upp med en alkoholiserad advokat, George (Jack Nicholson) i ett fängelse i amerikanska södern. George får ut dem och följer med dem på deras befriande resa. Filmen har ett fantastiskt ljudspår, som innehåller: Steppenwolf, The Byrds, The Band, The Jimi Hendrix Experience, Little Eva och The Electric Prunes.