Elling
Elling är 40 år gammal och har levt ett skyddat liv med sin mamma. När hon dör skickas han till en institution, där han möter Kjell Bjarne. Elling är ängslig och obstinat medan Kjell Bjarne är naiv, energisk och tokig i kvinnor, men när de släpps ut i samhället och får dela lägenhet växer en nära vänskap fram mellan dem.