Främlingen
En kriminalthriller om ex-nazisten Franz Kindler som har mycket på sitt samvete. Efter andra världskrigets slut flyr han till Connecticut i USA, byter identitet till historieprofessor Charles Rankin och förlovar sig med dottern till en professor vid högsta domstolen. Men hack i hälarna på Kindler följer den envetne FBI-agenten Wilson. Regi: Orson Welles. I rollerna: Orson Welles, Edward G. Robinson, Loretta Young, Philip Merivale, Byron Keith m.fl. (The Stranger)