Freeheld
Under en volleybollturnering möts kriminalpolisen Laurel Hester och bilmekanikern Stacie Andree, och de blir snabbt kära i varandra. De ingår partnerskap och flyttar ihop, men en tid senare blir Laurel diagnostiserad med obotlig lungcancer. Innan hon går bort försöker Laurel se till att hennes pension flyttas över till Stacie. Hade de två varit ett heterosexuellt par hade det skett automatiskt, men myndigheterna i New Jersey gör nu allt för att förhindra att Laurels pension blir överflyttad. Filmen bygger på verkliga händelser. Regi: Peter Sollett. I rollerna: Julianne Moore, Elliot Page, Steve Carell, Michael Shannon m.fl.