Gravity
Sandra Bullock spelar dr Ryan Stone, en briljant ingenjör på sitt första rymduppdrag, med veteran astronauten Matt Kowalski, spelad av George Clooney. På en till synes rutinmässig rymdpromenad blir katastrofen ett faktum. Skytteln förstörs och lämnar Stone och Kowalski helt ensamma – endast bundna till varandra rör de sig ut i rymdens mörker. Tystnaden är öronbedövande och de har inte längre någon kontakt med jorden...eller någon chans till räddning. Rädslan blir till panik och för varje andetag närmar sig slutet på det lilla syre de har kvar. Men den enda vägen hem kan vara att åka längre ut i den skrämmande vidsträckta rymden.