Grease
John Travolta säkrade sin ställning som årtiondets mest mångsidiga och fängslande skådespelare i denna filmatisering av den framgångsrika musikalen ”Grease”. Sångerskan Olivia Newton-John gjorde amerikansk filmdebut som den oskuldsfulla Sandy, föremålet för Travoltas förälskelse. Den imponerande listan över birollsinnehavare radar upp en mängd kända namn i denna fulländade musikal om det fantastiska 50-talet. ”Grease” är inte bara en nostalgisk tillbakablick på ett mer okomplicerat årtionde – det är också en kraftfull och spännande musikalisk hyllning till rockens era.