Gudarnas Krig
I originalfilmen Clash of the Titans från 1981 ser vi Harry Hamlin i rollen som den hjältemodige Perseus, Zeus (Laurence Olivier) dödlige son. Han ger sig ut på ett halsbrytande äventyr för att rädda sin älskade undan en ondskefull gudinna (Maggie Smith). Det här är en fantasyklassiker av stora mått, med en stjärnspäckad rollista och hårresande specialeffekter av effektgurun Ray Harryhausen, som bjuder på skräckinjagande och fascinerande varelser som fortsätter att slå oss med häpnad än idag.