Historien utspelar sig vid United Nations Space Command (UNSC) militärskola där en grupp rekryter, med högt uppsatta föräldrar, tränar för att delta i det pågående kriget med de yttre koloniserade planeterna. I generationer har människan rest uppe bland stjärnorna och sammanbundit världar under UNSCs flagga. Den freden har dock brutits av rebeller som fått inbördeskrig att bryta ut i hela galaxen. Bland dessa rekryter finns Thomas Lasky, som kämpar med sina tvivel gällande kriget och de förväntningar han kanske inte klarar av att uppfylla. När han börjar komma till ro med sin potential som befäl inom miltären blir skolan anfallen med en skrämmande och brutal attack från utomjordingar. Lasky måste slåss för att rädda skolan och dess elever sida vid sida med en mystisk allierad - en pansarklädd supersoldat mer känd som Master Chief - då deras öden blir sammanvävda i decennier framåt.