Sidney Poitier och John Cassavetes som Tommy Tyler och Axel North, en afroamerikansk man och en vit armédesertör som blir vänner i detta slagkraftiga drama. När deras trångsynta fackliga chef dödar Tommy och utpressar Axel att hålla detta hemligt, måste Axel besluta om han ska leva i rädsla och låta sin väns mördare gå fri eller om han ska gå till polisen och själv ställas inför ett fängelsestraff.